Overblog
Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Le blog de Susanna Huygens

And we the shadows of the dream,

27 Mai 2024 , Rédigé par Parmentier Monique Publié dans #Poésie et Littérature

@ Photo M. Parmentier

I dare not guess; but in this life
Of error, ignorance, and strife,
Where nothing is, but all things seem
And we the shadows of the dream,

It is a modest creed, and yet
Pleasant if one considers it,
To own that death itself must be,
Like all the rest, a mockery.

Percy Bysshe Shelley (1792 - 1822) - The sensitive plant

Je vous l'écrivais dans un précédent article, j'allais revenir vers vous, pour vous parler d'un ouvrage que je savais être merveilleux et qu'il me tardait de recevoir. J'avoue une très légère folie le concernant, car j'ai dépassé la somme au-delà de laquelle se génère des droits de douane pour le faire entrer sur le territoire. Mais au fond folie très légère, car j'ai du rajouter 20 euros et apprendre surtout à patienter, car même pour un modeste mais beau livre, les formalités prennent un peu de temps.

@ Photo M. Parmentier

Si ce livre a immédiatement attiré mon attention, lorsqu'une des collectionneuses l'a évoqué sur son blog, c'est parce que ce livre illustré par Charles Robinson, ne pouvait que séduire la descendante de plusieurs générations de jardiniers, j'imagine. Parce qu'il parle à mes souvenirs d'enfance dans les jardins, à la féérie d'un monde en voie de disparition, celui d'une nature où virevoltent les insectes et les taches de lumière sur les feuillages, les nymphes et les fées que notre imagination féconde peuple, s'y dissimulant aux regards froids et cyniques, de ceux qui veulent effacer les rêves, pour réduire l'humanité à la seule cupidité pour mieux la gouverner.

Sensitive Plant, est d'abord un poème de Schelley écrit en 1820, plusieurs fois réédité et qui au cours du XIXe et du XXe siècle (du moins à ses débuts) fut illustré par des artistes qui y ont recherché cette infini beauté que célébrait le poète et qui donne sens à la vie.

J'ai tendance à penser, mais encore me faudrait-il pouvoir faire une comparaison de visu, que cette édition de 1911, illustrée par Charles Robinson (1870-1937), est la plus fascinante et la plus belle. Peut - être, parce qu'elle conserve une forme d'innocence que celle de 1898 (pourtant nettement pré-raphaëlite) de Laurence Housman (1867-1959) n'a pas (mais je garde dans un petit coin de ma mémoire, le souvenir de cette édition, pour le cas où je pourrais un jour la trouver à un prix accessible, car elle est fort belle). D'autant plus que Laurence Housman est pour moi, un auteur et artiste à découvrir également.

@ Photo M. Parmentier

Je commence seulement à feuilleter cet ouvrage merveilleux qui m'est arrivé hier, après un périple passant par la douane et des entrepôts anglais et français. 

« Une plante sensible dans un jardin a grandi, et les jeunes vents l’ont nourrie de rosée argentée et elle a ouvert ses feuilles en éventail à la lumière, et les a fermées sous les baisers de la nuit »...  Sensitive plant est un poème qui célèbre la vie, nous encourageant à en savourer chaque instant, chaque raie de lumière, chaque parfum, à aimer cette nature qui nous appelle. Si les spécialistes de Shelley ne considère pas ce long poème comme son meilleur, ce poème n'en est pas moins par sa thématique et son traitement, un bien beau poème, plein de charmes, offrant aux illustrateurs de ces éditions de la seconde partie du XIXe et du début du XXe siècle, l'occasion d'enchanter les lecteurs.

Il fut publié dans un recueil d'œuvres intitulé Prometheus Unbound and Other Poems. Ecrit par Shelley à la mort de son fils William, alors qu'il séjournait à Pise en Italie, afin de les accompagner, lui et sa femme dans leur deuil, le poème décrit un jardin de fleurs entretenu par une dame sans nom. Parmi toutes les fleurs, la « plante sensible » ou le mimosa (Mimosa Pudica), se démarque dans le jardin. Tout au long des trois sections du poème, il marque les saisons à mesure qu'elles progressent du printemps à l'hiver, mais aussi du jour à la nuit.

And the beasts, and the birds, and the insects were drowned
In an ocean of dreams without a sound;
Whose waves never mark, though they ever impress
The light sand which paves it, consciousness;

@ Photo M. Parmentier

Si la poésie de Shelley est si profondément liée à son destin... romantique et tragique, et si sa poésie me séduit donc forcément, ma collection ne porte pas sur ce poète, mais sur les illustrateurs. Depuis déjà un moment, j'envisage d'écrire sur cet univers. Mais je n'ai pas encore trouvé d'ouvrages d'histoire de l'art, les étudiants et les informations dont je dispose me semblent trop parcellaires et je découvre de plus en plus, combien ce monde de l'illustration au début de l'édition moderne est bien plus riche que je ne l'imaginais. 

Est ce la retraite, l'âge, le fait de savoir que le temps se réduit, je reviens à ce qui a accompagné mes lectures d'enfant. Certes les livres illustrés de l'époque n'avait plus rien à voir, avec ces merveilles produites par l'édition anglaise des époques victorienne et edwardienne. Mais quelque part, à travers la presse enfantine des années 60 et aussi quelques très beaux livres de la bibliothèque de mon grand-père et les illustrateurs de bandes dessinés, il m'en est resté l'étrange sentiment, d'avoir beaucoup voyagé grâce à mes lectures. Les mots et les images me permettant de me créer un imaginaire que j'ai tenté de préserver, parce qu'ils sont le meilleur des refuges, contre les violences de ce monde et la meilleure source d'espoir.
Tolkien m'a ouvert aussi un nouveau monde, avec ses propres illustrations mais aussi celles de ceux qui par leur talent (Alan Lee et John Howe en particulier), ont donné vie aux chemins de la Terre du Milieu

@ Photo M. Parmentier

Parviendrais - je un jour, une fois rassemblé une petite bibliothèque idéale, à trouver matière, à un article sur l'univers de l'illustration qui tiendrait la route, où me contenterais-je de vous inviter à découvrir quelques photos de ces ouvrages, à la richesse luxuriante... Je peux vous assurer que lorsque j'ai sortie The sensitive Plant de son carton, pour en découvrir le papier de soie qui le recouvrait, une émotion fulgurante m'a saisie. Le sentiment, qui s'est confirmé, qu'un trésor d'une beauté sans pareil, allait m'emporter bien loin du quotidien. Si vous me cherchez, je serais dans ce jardin... Celui dont les secrets peuvent vous guérir de la mélancolie et donner du sens au temps qui passe.

 

The snowdrop, and then the violet,
Arose from the ground with warm rain wet,
And their breath was mixed with fresh odour, sent
From the turf, like the voice and the instrument

 

Par Monique Parmentier

@ Photo M. Parmentier

I wrote this to you in a previous article, I was going to come back to you, to tell you about a work that I knew was wonderful and that I was looking forward to receiving. I admit a very slight madness concerning him, because I exceeded the sum beyond which customs duties are generated to bring him into the territory. But basically very slight madness, because I had to add 20 euros and above all learn to be patient, because even for a modest but beautiful book, the formalities take a little time.

If this book immediately caught my attention, when one of the collectors mentioned it on her blog, it is because this book, illustrated by Charles Robinson, could only appeal to the descendant of several generations of gardeners, I imagine. Because it speaks to my childhood memories in gardens, to the magic of a disappearing world, that of a nature where insects and spots of light swirl on the foliage, nymphs and fairies that our imagination fertilizes people, hiding from cold and cynical glances, of those who want to erase dreams, to reduce humanity to greed alone to better govern it.

@ Photo M. Parmentier

Sensitive Plant, is firstly a poem by Schelley written in 1820, republished several times and which during the 19th and 20th centuries (at least at its beginnings) was illustrated by artists who sought in it this infinite beauty that celebrated the poet and who gives meaning to life.

I tend to think, but I would still have to be able to make a visual comparison, that this 1911 edition, illustrated by Charles Robinson (1870-1937), is the most fascinating and the most beautiful. Perhaps because it retains a form of innocence that that of 1898 (yet clearly pre-Raphaelite) by Laurence Housman (1867-1959) does not have (but I keep in a small corner of my memory, the memory of this edition, in case I could one day find it at an affordable price, because it is very beautiful). Especially since Laurence Housman is for me, an author and artist also worth discovering.

I am only beginning to leaf through this marvelous work which arrived to me yesterday, after a journey passing through customs and English and French warehouses.

 

A Sensitive Plant in a garden grew,
And the young winds fed it with silver dew,
And it opened its fan-like leaves to the light.
And closed them beneath the kisses of Night.

 

@ Photo M. Parmentier

Sensitive plant is a poem that celebrates life, encouraging us to savor every moment, every ray of light, every scent, to love this nature that calls us. If Shelley specialists do not consider this long poem to be his best, this poem is nonetheless, through its theme and its treatment, a very beautiful poem, full of charm, offering to the illustrators of these editions of the second part of the 19th and early 20th centuries, the opportunity to delight readers.

It was published in a collection of works entitled Prometheus Unbound and Other Poems. Written by Shelley on the death of his son William, while staying in Pisa in Italy, to accompany him and his wife in their mourning, the poem describes a flower garden tended by an unnamed lady. Among all the flowers, the “sensitive plant” or mimosa (Mimosa Pudica), stands out in the garden. Throughout the three sections of the poem, he marks the seasons as they progress from spring to winter, but also from day to night.

And the beasts, and the birds, and the insects were drowned
In an ocean of dreams without a sound;
Whose waves never mark, though they ever impress
The light sand which paves it, consciousness;

@ Photo M. Parmentier

If Shelley's poetry is so deeply linked to his destiny... romantic and tragic, and if his poetry therefore necessarily appeals to me, my collection is not about this poet, but about the illustrators. For a while now, I've been thinking about writing about this universe. But I have not yet found any works on the history of art, the students and the information I have seems too fragmentary to me and I am discovering more and more, how much this world of illustration at the beginning of the Modern publishing is much richer than I imagined. 

Is it retirement, age, the fact of knowing that time is shortening, I return to what accompanied my childhood readings. Certainly the illustrated books of the time no longer had anything to do with these marvels produced by the English publishing of the Victorian and Edwardian eras.  But somewhere, through the children's press of the 60s and also some very beautiful books from my grandfather's library and the comic book illustrators, I was left with the strange feeling of having traveled a lot thanks to to my readings. Words and images allow me to create an imagination that I have tried to preserve, because they are the best refuge, against the violence of this world and the best source of hope.
Tolkien also opened up a new world for me, with his own illustrations but also those of those who through their talent (Alan Lee and John Howe in particular), brought the paths of Middle-earth to life.

@ Photo M. Parmentier

Would I manage one day, once I had assembled an ideal little library, to find material, an article on the world of illustration that would hold up, or would I content myself with inviting you to discover some photos of these works, with luxuriant richness... I can assure you that when I took The sensitive Plant out of its box, to discover the tissue paper which covered it, a dazzling emotion seized me. The feeling, which was confirmed, that a treasure of unparalleled beauty was going to take me far away from everyday life. If you are looking for me, I will be in this garden... The one whose secrets can cure you of melancholy and give meaning to the passing of time.

 

The snowdrop, and then the violet,
Arose from the ground with warm rain wet,
And their breath was mixed with fresh odour, sent
From the turf, like the voice and the instrument

Par Monique Parmentier

@ Photo M. Parmentier

 

A Sen

 

 

Lire la suite

Enigme

22 Mai 2024 , Rédigé par Parmentier Monique Publié dans #Poésie et Littérature

@ Photo M. Parmentier

Plus rien ne viendra
Le printemps ne sera plus
Des calendriers millénaires le prédisent à chacun
Mais l’été aussi et tout ce qui porte des noms si bons
Comme estival
Ne viendra plus
Tu ne dois pas pleurer
Dit une musique
Sinon
Personne
Ne dit
Rien

Ingeborg Bachmann (1926 – 1973)
Le sourire du Sphinx
Traduction de Françoise Rétif dans Europe

Lire la suite

Not of this wold is the story of sorrow

18 Mai 2024 , Rédigé par Parmentier Monique Publié dans #Poésie et Littérature

Photo @ Monique Parmentier

Like the string of jewels
Worn on the neck
Of the Weaving-meaden,
That dwells in Heaven -
Oh ! The lustre of the jewels
Flung across two valleys
From Aji-suki-taka-hiko-ne !

Et si l'histoire du chagrin n'est pas de ce monde, ce matin, un vrai petit trésor qui m'a provoqué une joie très intense d'autant plus qu'inattendue, m'est arrivé du sud. Je vous en dirais un peu plus prochainement, mais dans ma quête de beauté et de poésie, un livre édité au Royaume-Uni en 1912, en anglais, a été mis en vente sur Ebay, par un libraire/antiquaire des Pyrénées Orientales.

@ Photo M. Parmentier

Ce livre est venu à moi et j'ai su en le voyant qu'il me faudrait parvenir jusqu'à lui. Tandis que je consultais le site d'une libraire anglaise, il a attiré mon regard, bien que bien trop cher, ceci impliquant de forts droits de douane, alors même que j'en attends un autre avec un tel cas de figure. Mais la curiosité l'a emporté, j'ai voulu en savoir plus, j'ai donc cherché à en savoir plus sur ce livre et là, au détour d'une page de recherche, un lien qui redirige vers EBay, m'emmenant presque par la main, tout là-bas, dans mon sud tant aimé, pour y découvrir un exemplaire, pour quatre fois moins cher que l'exemplaire aperçu sur le site de cette libraire anglaise. Les livres en anglais en France, hormis ceux illustrés par Arthur Rackham, ne sont pas recherchés par les collectionneurs français apparemment et j'ai une petite longueur d'avance sur les anglais et américains qui en sont les quasis seuls acheteurs.

@ Photo M. Parmentier

Son prix ne me bloquant pas, n'ayant pas d'étapes administratives et douanières à franchir, j'ai pu me laisser aller à ce sentiment qui m'avait poussé à en savoir plus. Parmi les photos, je vois le nom et les adresses de sa première propriétaire. Les quelques secondes de réflexion, ne le furent pas, je voulus trop en savoir plus sur elle. Je l'imaginais en 1912, comme Anna dans les Yeux Noirs, une belle dame de blanc vêtu, portant un large chapeau. En la cherchant et en la retrouvant, ce n'est plus une jeune fille ou une jeune femme que j'ai trouvé, mais une belle dame entre 40 et 50 ans, en 1936. J'ai ainsi appris, que comme certaines riches anglaises durant la Grande crise, elle s'engagea dans des actions caritatives, se spécialisant au sein de l'organisation dans l'organisation de spectacles en costumes et en la création d'un ensemble de Jazz pour des ouvriers gallois. J'ai également donc ainsi pu découvrir sa photo, son sourire doux et généreux.

@ Photo M. Parmentier

Si quelqu'un peut m'aider à en savoir plus, en particulier ses dates de vie, j'en serais ravie. Elle s'appellait Kate Coghill et vivait déjà en 1912 et toujours en 1936, au domicile de ses parents au 14 Stanhope Gardens à Londres et avait également une adresse dans le Sussex à Battle, Grouham Manor (dont contrairement à la première, je n'ai retrouvé nulle trace, peut être détruit durant la Seconde guerre mondiale ou lors d'aménagements plus récents).

Ce livre Myths & legends of Japan, est une pure merveille. De sa reliure, au papier utilisé, aux histoires collectées par Frederick Hadland Davis et à ses enchanteresses illustrations d'Evelyn Paul (1883 - 1963);

Je reviendrais certainement vers vous, lorsque j'en saurais plus et pour vous parler de cette illustratrice que je découvre.

Par Monique Parmentier

Like the string of jewels
Worn on the neck
Of the Weaving-meaden,
That dwells in Heaven -
Oh ! The lustre of the jewels
Flung across two valleys
From Aji-suki-taka-hiko-ne !

@ Photo M. Parmentier

And if the story of sorrow is not of this world, A real little treasure that caused me very intense joy, especially since it is outstanded. I will tell you a little more soon, but in my quest for beauty and poetry, a book published in the United Kingdom in 1912, in English, was put up for sale on Ebay, by a bookseller/antique dealer in the Pyrénées Orientales.

This book came to me and I knew when I saw it that I would have to reach it. While I was consulting the website of an English bookseller, it caught my eye, although it was far too expensive, implying high customs duties, even though I was waiting for another one with such a situation. But curiosity won out, I wanted to know more, so I tried to find out more about this book and there, at the turn of a search page, a link which redirects to EBay, taking me almost by hand, right there, in my beloved south, to discover a copy, for four times cheaper than the copy seen on the website of this English bookseller. Books in English in France, apart from those illustrated by Arthur Rackham, are not sought after by French collectors apparently and I have a small head start over the English and Americans who are almost the only buyers.

@ Photo M. Parmentier

Its price did not hold me back, and there were no administrative and customs steps to go through, so I was able to indulge in the feeling that had pushed me to find out more. Among the photos, I see the name and addresses of its first owner. The few seconds of reflection were not, I wanted to know more about her. I imagined her in 1912, like Anna in Black Eyes, a beautiful lady dressed in white, wearing a large hat. By looking for her and finding her, it was no longer a young girl or a young woman that I found, but a beautiful lady between 40 and 50 years old, in 1936. I thus learned, that like certain rich English women during During the Great Depression, she became involved in charitable activities, specializing within the organization in organizing costume shows and creating a Jazz ensemble for Welsh workers. I was also able to discover her photo, her sweet and generous smile.

@ Photo M. Parmentier

If anyone can help me find out more, especially his life dates, I would be grateful. Her name was Kate Coghill and she was already living in 1912 and still in 1936, at her parents' home at 14 Stanhope Gardens in London and also had an address in Sussex at Battle, Grouham Manor (of which unlike the first, I do not found no trace, may have been destroyed during the Second World War or during more recent developments).

This book Myths & legends of Japan is a pure marvel. From its binding, to the paper used, to the stories collected by Frederick Hadland Davis  and his enchanting illustrations by Evelyn Paul (1883 – 1963);

I will certainly come back to you when I know more and to tell you about this illustrator that I am discovering.

Par Monique Parmentier

Lire la suite

And it opened its fan-like leaves to the light. And closed them beneath the kisses of Night.

11 Mai 2024 , Rédigé par Parmentier Monique Publié dans #Poésie et Littérature

@ Edmund Dulac - Photo Monique Parmentier

Durant l'hiver, je vous présentais quelques livres de ma bibliothèque idéale, de ma bibliothèque de rêve. 

Je vous présentais alors les livres qui m'ont fait rêver enfant, des livres illustrés de l'époque victorienne, des livres de contes ou de poésie, mais aussi de botaniques ou consacrés aux oiseaux. Tous ces livres cadeaux, que l'amélioration des techniques d'édition, ont créé pour que les présents de Noël, soient aussi lumineux que le firmament et crée chez les plus jeunes, comme chez leur aînés le gout pour un beau idéal, légendaire, onirique... Le goût d'un beau qui ne cesserait d'accompagner la vie, même dans les pires moments. JRR Tolkien et CS Lewis, qui durent comme beaucoup de ceux qui connurent ce type de lecture, affronter les champs de bataille et de boucherie de la première guerre mondiale en ont témoigné dans leurs oeuvres et leur quête. L'imaginaire que ces livres leur ont offert, leur a ensuite permis de concevoir des mondes où la beauté, l'empathie, l'amitié finissent par venir à bout du pire. Tolkien particulièrement a choisi envers et contre tout, une fin heureuse... car ses héros, malgré les blessures, se retrouvent et vivent dans un monde en paix, qu'ils lèguent aux générations suivantes.

@ Edmund Dulac - Photo Monique Parmentier

Dans notre monde agité, grossier, vulgaire, violent, j'ai décidé de tout faire pour maintenir le cap que je me suis toujours fixée, croire en la beauté du monde et en ce qui fait de l'humanité l'essentiel de ce qu'elle devrait idéalement être, cette étincelle de conscience face à l'univers infini, à la peur, à la cupidité.

Je me réfugie dans les livres et j'ai donc osé débuter une petite collection de ces livres de rêve, pour m'échapper d'un quotidien morne et si profondément désespéré au regard du monde qui m'entoure.

Ce début de collection, c'est un peu le hasard qui le conduit. Par jeu, j'ai mis dans un moteur de recherche de sites de vente en ligne, le nom magique, celui d'Edmund Dulac, sans même imaginer un seul instant qu'il me serait accessible. Et là, tout a commencé... Il était une fois... Once upon a time.

Our sentimental garden-Charles Harrison @photo M Parmentier

Une fois le Dulac arrivé, j'ai mis dans le même moteur de recherche, le nom de celle qui me touche le plus, Florence Harrison, et la magie a encore opéré... Depuis le hasard, le fait de suivre sur Instagram des collectionneuses et collectionneurs, si fins connaisseurs, passionnés par ces livres qu'ils aiment et du coup, trois autres livres sont déjà venus s'ajouter. Je guette le suivant, véritable coup de coeur, mais dont seul le titre de cet article, vous murmurera le chemin qui pourrait mener à sa connaissance.

@ Photo M. Parmentier - Guinevere & other poems - Fl Harrison

Je me suis aperçue au fur et à mesure que j'entre dans cette démarche de la collection, que je prenais conscience de mes motivations et du chemin qu'il me fallait parcourir. Un chemin que je vais suivre, comme on poursuit une quête, un chemin de poésie qui me permet d'espérer et de donner du sens.

En attendant, voici quelques merveilles de mon "Secret garden"

...The light winds which from unsustaining wings
Shed the music of many murmurings ;
The beams which dart from many a star
Of the flowers whose hues they bear afar...

Par Monique Parmentier

@ Photo M. Parmentier - Guinevere - Fl Harrison

During the winter, I presented to you some books from my ideal library, from my dream library.

I then presented to you the books that made me dream as a child, illustrated books from the Victorian era, books of stories or poetry, but also botanical ones or dedicated to birds. All these gift books, which the improvement of publishing techniques, have created so that Christmas presents are as luminous as the firmament and create in the youngest, as in their elders, a taste for a beautiful, legendary ideal, dreamlike... The taste of beauty that never ceases to accompany life, even in the worst moments. JRR Tolkien and CS Lewis, who like many of those who experienced this type of reading, endured the battlefields and slaughter of the First World War, bore witness to this in their works and their quest.. The imagination that these books offered them then allowed them to design worlds where beauty, empathy, friendship end up overcoming the worst. Tolkien in particular chose against all odds, a happy ending... because his heroes, despite their wounds, find themselves and live in a world at peace, which they bequeath to the following generations.

@ Photo M. Parmentier - Pan Pipes- Walter Crane

In our hectic, crude, vulgar, violent world, I decided to do everything to maintain the course that I have always set for myself, to believe in the beauty of the world and in what makes humanity the essence of what we it should ideally be, this spark of consciousness facing the infinite universe, fear, greed.

I take refuge in books and so I dared to start a small collection of these dream books, to escape from a gloomy daily life that is so deeply desperate in terms of the world around me.

@ Photo M. Parmentier - Pan Pipes - Walter Crane

This start of the collection is a bit of a coincidence. As a game, I put the magic name, that of Edmund Dulac, into a search engine for online sales sites, without even imagining for a single moment that it would be accessible to me. And there it all began... Once upon a time... Once upon a time.

@ Photo M. Parmentier - Pan Pipes - Walter Crane

Once the Dulac arrived, I put in the same search engine the name of the one who touches me the most, Florence Harrison, and the magic happened again... Since chance, following people on Instagram collectors, such fine connoisseurs, passionate about these books that they love and as a result, three other books have already been added. I'm watching for the next one, a real favorite, but only the title of this article will whisper to you the path that could lead to its knowledge.

All Sorts of Stories Book- Andrew Lang @ M Parmentier

I realized as I began this process of collecting, that I became aware of my motivations and the path I had to take. A path that I will follow, like one pursues a quest, a path of poetry that allows me to hope and give meaning.

In the meantime, here are some wonders from my "Secret garden"

...The light winds which from unsustaining wings
Shed the music of many murmurings ;
The beams which dart from many a star
Of the flowers whose hues they bear afar...

Par Monique Parmentier

 

 

@ Photo M. Parmentier

 

@ Photo M. Parmentier
 
 
Lire la suite